Tekst: Poul Sabroe, journalist
Gulv? Gulv og væg? Eller simpelthen bare interiør?
Spørgsmålet er relevant at stille efter Deutsche Messes Domotex 2017, der markedsfører sig selv som “The World of Flooring”. Den uddybning af gulvets rolle er dækkende for Domotex.
For underholdningsværdien af den internationale messes udstillere fra 60 lande er betydeligt højere, end man lige skulle tro ud fra gulvets todimensionelle forudsigelighed.
Messen i Hannover spejler således også verden uden for hallerne: Hele arrangementet er kulørt og fragmentarisk, men også interaktivt, storladent overvældende og en markør for udstillernes status i ydmyge boder op til hele landsbyer af produkter med accessories som restaurant, lounges og det nyeste i informationsteknologi. At formatere en produktlancering som en sensationel verdenspremiere på en rejse til det ydre rum er blevet den nye trend.
I det postfaktuelle samfund er det ikke substansen af historien, der tæller, men måden, den fortælles på.
Bæredygtig trend
I afstandsperspektivet tager Domotex temperaturen på producenternes innovationskraft; og den er betydelig. Det er den som følge af, at gulvets opbygning og påklædning bliver et stadigt mere attraktivt marked i takt med, at kloden kravler op på højere civilisationstrin med dertilhørende arkitektur og indretning. I den kontekst er Kina et oplagt marked, både som udbyder og aftager i gulvets fødekæde: I kataloget over de i alt 1.409 udstillere var de 32 sider spækket med dem fra det store kontinent i øst!
Trendmæssigt er der også umisforståelige spor.
Bæredygtigheden fortsætter som en understrøm, der driver produkter og metoder: Fibre af genbrugsgarn, tekstile bagsider af genvundne materialer, undergulve af syntetisk gummi fra kasserede bildæk, laminater og vinyler efter opskrifter med dresseret kemi.
Nye muligheder
De tekstile belægninger vinder markedsandele, fordi opmærksomheden på et sundt akustisk miljø er vækket. Tekstilbeklædningens vej tilbage til den danske bolig i 1970’ernes væg til væg-udgave er endnu lang, men at den når frem, er bestemt en mulighed, lyder det fra en førende boligtegnestue, Mangor & Nagel Arkitekter A/S.
– Danmark har en stærk tradition for tæpper i boligindretningen og mønstrer selv stærke producenter med hæderkronet designhistorie og nutidige produkter i god kvalitet. Så hvorfor ikke, spørger arkitekt m.a.a. og partner Jacques Duelund-Mortensen, Mangor & Nagel A/S.
På alle hylder er produktudvalget præget af de nye muligheder med digitale værktøjer, der kan printe og præge, male og væve med fotografisk nøjagtighed. Kollektionernes levetid er kort; omvendt proportional er deres antal. Det er derfor aldrig nyheder, det skorter på til Domotex. Således heller ikke i 2017-udgaven.
Flere udstillere noterer også, at messen efter svære år er ved at finde sin plads blandt markedsføringsværktøjerne; ordreblokken er igen i sving på standene. Og så er der andre gode grunde til at være i Hannover:
– Det er her, vi lader os inspirere til nye produkter; ser, hvad de andre har, og her vi en gang om året kan tage temperatur, blodtryk og puls på markedet. Så får vi en indikator på, hvad fremtiden vil byde, siger en tilbagevendende udstiller, Esbjerg Farve- og Lakfabriks direktør Kjeld Clausen.
Foto: Tendens 2017: Gulvet bliver mere individuelt og skræddersyet. Her Louis de Poortere-standen. Dansk agent er Storm Carpets.