For at tilvejebringe den nødvendige viden, erfaring og uddannelse kan det derfor blive nødvendigt at forlænge den tid, lærlingene tilbringer på fagskolerne.
Det erkender både arbejdsgivere og gulvlæggerfagets uddannelse i slipstrømmen af det sidste tiårs heftige produktudvikling. Den er bl.a. kommet til verden i anledning af supersize projekter til både offentlige og private bygherrer. De har givet os ftalatfrie vinyler, fugefrie gulve, gulve af glas, teknologiske IT-belægninger og dynamiske gulve, der kan en hel del mere end bare være gulv.
- Vi er klar, men har dog ikke endnu oplevet en efterspørgsel, som berettiger til at udvide skoleopholdet, siger undervisningsleder på Gulvskolen i Viborg, Henning Haslev.
- Skal vi have flere faglige emner ind i uddannelsen, så skal tiden på skolen tilsvarende udvides, kræver faglærer Steffen Enstrøm, Gulvskolen på KTS i Glostrup. Han begrunder det med, at de 26 ugers gulvskole for at opfylde bekendtgørelsens krav allerede er pakket med undervisning.
- Men gulvlæggeruddannelsen sender sine lærlinge på skole i fire uger mindre end sammenlignelige håndværk, påpeger Torsten Lindum Poulsen, Byggeriets Uddannelser. Han mener dog, at en skoleforlængelse må være bl.a. arbejdsgivernes anliggende.
Formand Michael Lund Kristensen, Gulvsektionen, og branchechef Anders Hjort Jensen er ikke afvisende overfor flere skoletimer til lærlingene; det er de til gengæld, hvis det bliver praktiktimer, som skal konverteres til skolebænk.
- Læreperioden i virksomheden må ikke forkortes; de har brug for alt det, vi kan lære dem, siger Michael Lund Kristensen.
I stedet for at gøre hele uddannelsen længere, kan man også vælge at tilbyde undervisning i de nye gulvtyper som en del af skolernes omfattende efteruddannelses-program.
- Det er jeg tilhænger af, siger Henning Haslev.