Modens gulve

Fra verdens største gulvmesse, Domotex i Hannover, lyder en opsang til rådgiverne, der ikke har opdaget, at designergulvet er blevet til dekor og modeobjekt

To væsentlige observationer fra Domotex 2015 i Hannover:

Aldrig har verden haft så mange gulvvariationer.

Aldrig har verden anvendt så få!

Sagt på en anden måde: I takt med at produktudviklingen i gulvenes fremstillingsindustri tager til i tempo og kreativitet, bliver det tiltagende påfaldende, at målgruppen fremstår døv for indsatsens fra gode kræfter.

Et af den imponerende fagmesses hjertesuk kommer fra den danske agent Everfloors direktør Allan Thomsen: – De ansvarlige for valg af gulv og gulvdesign burde have det som pligtstof at komme på denne type inspirationsmesser.

Allan Thomsen står ikke alene med den opfattelse, at de monotone valg af parket i bøg, ask eller eg i boligbyggeriet herhjemme er et udtryk for bygherrers jagt efter tryghed og sikkerhed og for deres rådgiveres manglende lyst til at sige dem imod.

- Vores gulve er ikke bare parket – eller plankegulve, siger f.eks. adm. direktør for Forestry Timber Export, Gurjeet Singh. Det er ‘fashion floors’.

To værdier slår ud på skalaen i begrebet fashion; og det var også dem, der kendetegnede store dele af Domotex 2015:

- at gulvet er central i bygningens iscenesættelse – dvs. ud over at tjene funktionen som gulv, så fortæller det en historie.

- og at indkøbet af et nyt gulv ikke længere er en beslutning for livet, men – inspireret af moden – kun for en periode i livet, en sæson. Derefter kommer der en ny kollektion!

Fashion

Hos udbyderne ytrer den karakteristik sig ved et ekstremt bredt udvalg af forædlede produkter og en nøje instruktion, så produktet udtrykker en herkomst og en individualitet. Det er nyt, men ser gammelt ud. Det henter måske inspiration fra slotte og herregårde eller fra historiske perioder som klassicisme eller middelalder. Det henter sin inspiration og æstetik i naturen, men kan meget vel være fremstillet af nylon eller pvc.

Danadeco og Everfloor er et eksempel på danske talerør for den tendens, men Domotex understreger den i et hovedtema, også ved Deutsche Messes egne nedslag af ‘innovations’ med det kriterium, at det udstillede produkt skal repræsentere fornyelse. I ni ud af ti tilfælde handler fornyelsen om æstetik og design – eller fashion.

Men det kniber gevaldigt at få dem specificeret i de store nye boligprojekter, der fortsætter uændret uden at bemærke de mange nye bud på en indretning, der vil gå nye veje.

Højtrykslaminat

En repræsentant, som rager op over andre i den historie er globale Beaulieu, som har en bred portefølje af gulvbelægninger fra tekstile over vinyl til træ og laminat. Kollektionerne udvikles ad to spor: Et teknologisk, der fører til stadigt stærkere og mere robuste belægninger med bl.a. high-tech højtrykslaminat (HPL) og nye simple, men stærke låsemekanismer til montagen; og designsporet, hvis formål er at få specifikke målgrupper i tale med enten brede planker, luksuøse fliser eller eksotiske look-alike træsorter i laminat kollektionerne.

De føres bl.a. herhjemme af det danske BerryAlloc datterselskab, ledet af Michael Gitz: – Vi oplever den mest stabile og voksende efterspørgsel nogen sinde med afsæt i højtrykslaminaten, lyder hans rapport, som også omtaler en nyfødt interesse for en stor middelgruppe i markedet. Den har endnu til gode at stifte bekendtskab med en række belgisk producerede HPL-kollektioner med masser af fashion-effekt, lover Michael Gitz.

Prisfokuseret

- Og så handler det om en generel øget opmærksomhed på gulvfladen, observerer Allan Thomsen, Danadeco. Ikke kun de mange designtilbud berettiger det, men også den funktionalitet og service, som den moderne gulvkonstruktion kan give adgang til.

De synspunkter støttes af dir. Brian Norskov fra Mapei, førende italiensk producent af bl.a. undergulve, lime og spartel, som p.t. vinder terræn i Danmark: – Danske bygherrer er alt for fokuseret på pris og for lidt på de mange nye muligheder, vi tilbyder.
Mapei har komplette ‘Fast-Track’ opskrifter, der er udtænkt til den altid tidspressede danske byggeplads: Færdigt gulv på syv timer, lover Mapei med en combo af membraner, lyn-cementer, spartelmasser og lime, der er udviklet og tilpasset hinanden.

- Det er altid en god idé at tænke i systemer, når gulvet skal lægges, opfordrer Brian Nørskov, hvis recept bl.a. har vundet genklang til butiksindretning.

I et butikscenter med lejepriser, fastlagt efter kontinuerlig omsætning, kan tomgang være ruinerende.

Systemer

Andre Mapei nyheder på Domotex var nye og stærkere lakker med underskrift på alle miljøgodkendelser og konstruktive tilbud om at forbedre trinlydsisoleringen i støjplagede etageejendomme.

- Vi har det hele på lager og fortæller gerne om det. Men arkitekterne er svære at nå; kun et fåtal af dem interesserer sig desværre for den del af gulvet, der ikke er synligt, lyder beklagelsen.

En anden dansk udstiller, Trip Trap Woodcare A/S, angriber den problemstilling fra en anden vinkel og har planer om at tage især gulvslibere, men også trægulvsproducenter ved hånden og lære dem om de mange nye muligheder mht. både indfarvning, oliepleje og vedligehold og rengøring med sæber i et omfattende totalkoncept.

- Som producent tager vi også rådgiverrollen dybt alvorligt med f.eks. undervisning af brugerne i den grundige forberedelse af gulvet før lak eller olie, observerer konsulent på det professionelle marked, Mads Nielsen, Trip Trap Woodcare.

Tekstile

Det kan få uheldige konsekvenser, når ‘religion’ og fordomme om en hel produktgruppe trives i god gænge, ikke så sjældent med rod i en national tradition, forlød det blandt nogle af de tekstile udstillere. Igen var det byggeriets rådgivere og byggeriets iværksættere, bygherrerne, som fik de ringeste karakterer på Domotex. Selv om tekstile gulve for længst har bestået prøven andre steder i Europa, vægrer vi os herhjemme ved at bruge tekstile gulve i f.eks. pleje – og sundhedssektoren, også selv om de er lunere, mere komfortable og ergonomisk scorer topkarakterer i forhold til de koldere og hårdere elastiske belægninger.

Målet er ikke bare at nedbryde de fastlåste holdninger, kunne man høre, men også at tilpasse brandregulativerne, så f.eks. nylonfibre bliver alment godkendt til indretning af hospitaler og omsorgsinstitutioner.
- Nylon brænder ikke, men smelter, hedder det i argumentationen.

Domotex 2015 lukkede 20. januar efter besøg af godt 40.000 gæster. Det er et pænt resultat, taget i betragtning, at Deutsche Messe konkurrerer med den parallelle BAU-udstilling i München.

- Domotex er igen på vej op og det rigtige sted at være, især når man gerne vil have kontakt med især det tyske marked, lød anmeldelsen fra flere udstillere.

 

Foto: Skovtur eller messebesøg? Naturtemaerne myldrede frem på Domotex 2015 med bæredygtighed i fortsat fokus.