Vi lever i et vidensamfund.
At producere kan alle; men at kommunikere og at dele sin viden på et sådant sæt, at man derved selv opnår en konkurrencefordel, er færre forundt.
Det har førende produktionsvirksomheder i gulvbranchen forstået. At tilbyde ‘information at your fingertips’ sammen med produkterne sender et signal om omhu, eftertanke og omsorg. Ny viden om montage, drift og design er attraktivt for kunderne, og for afsenderne af budskabet er der også en tillægsgevinst at hente:
- Vi fortæller den historie, vi selv ønsker fortalt; ellers vil kunderne begynde at fortælle deres egen, lyder vurderingen fra adm. direktør for Trip Trap Woodcare, Benny Møller.
Han støtter sig på erfaringerne med Trip Trap Woodcares seneste udspil i form af et virtuelt showroom på Nettet. I Trips Traps showroom kan man identificere produkterne, se løsninger, der er udført med dem, og – som det sidste skrig fra Lunderskov – tilmed illustrerede brugsanvisninger, mange af dem med videoinstruktion. I Showroom er der altid klar information om produkter og metoder, eneste forudsætning er adgang til en pc eller en smartphone.
- Dermed tager vi bagsidens oplysninger eller teksten på etiketten et skridt op ad stigen, og samtidig synes vi, det er en effektiv og moderne kommunikationsform, mener Benny Møller. For eksempel kommer der ofte opdateringer, og netop i den elektroniske form er det intet problem at ændre og justere i tekst og foto.
Den dynamiske metode, hvor alle instrumenter er i spil, tiltalte også Fletco, da den tekstile producent i Ikast skulle udvikle et nyt designværktøj til især arkitekter.
Fletco har i en længere årrække været kendt for sit samarbejde med designere både herhjemme og i udlandet, senest med den internationalt anerkendte Philippe Starck, som blev tilknyttet i 2008. Det førte til Starck By Fletcom, en rummelig kollektion af robuste tæppefliser af 100 pct. polyamid, ‘Invista Antron Legacy’. Kollektionen tæller 12 basisfarver, seks motivserier og et tilbehørsprogram.
- Vi har en ekstremt stærk position på eksportmarkederne; målet er nu at få et bedre fodfæste herhjemme, sagde Fletcos direktør, Brian Jensen, da han på Domotex i Hannover fortalte om et nyt netbaseret designværktøj, Fletcotiles Toolbox. Philippe Starcks grundtanke med fliserne er at tilbyde et udvalg af ‘designmoduler’ – en slags byggeklodser, der kan lægges i et uendeligt antal mønstre og motiver.
- Men at integrere mulighederne i indretningens endelige løsning kan være en stor udfordring for arkitekterne, forklarer Brian Jensen. Her er Fletcotiles Toolbox en stor hjælp: Arkitekten bruger drop-and-drag og placerer tæppefliserne for at danne sit endelige motiv. Det synliggør det færdige resultat, inden arkitekten bestiller tæppefliserne efter en simpel stykliste. Den genereres automatisk, mens designprocessen skrider frem.
- En stor hjælp for alle parter i design-processen, vurderer Fletco-direktøren.
Det er den gensidighed, producenterne tilsigter med lag af empati og engagement i en udvikling af design og virkeliggørelse, der rækker betydeligt ud over processen i produktionen.
Benny Møller, Trip Trap Woodcare, peger også på internationaliseringen som en baggrund for udviklingen: Hans ‘Showroom’ er udgivet i 24 lande på 11 sprog.
- Når informationerne gøres tilgængelige og altid opdaterede, viser vi også, at vi kan fylde en hel del mere i kunderelationen, end byggemarkedet er i stand til, tilføjer Benny Møller.
Det synspunkt er også orienteringen for et tiltag på vej fra den internationale koncern BerryAlloc, fusionen mellem belgiske Berry og norske Alloc.
Et nyt showroom på vej i trekantområdet (Vejle) skal fungere som uddannelsescenter for salgsmedarbejderne i de trælaster og byggemarkeder, som fører BerryAlloc.
- BerryAlloc Academy skal sikre, at de, der sælger vore produkter, altid er opdateret på den nyeste produktviden og på alle lovkrav. Kursisterne får en basal viden om gulve, om produktteknisk ansvar, ligesom vi også vil introducere farvelære, forklarer Michael Gitz, agent for BerryAlloc Danmark. For os betyder kurserne en øget tryghed i hele afsætningskæden, for vores kunder sikrer kurserne, at de altid får den rigtige og mest opdaterede information om produkterne.
Og et initiativ fra Charles Gulve Engros AS, Charles Christensens grossistvirksomhed, betræder lignende stier: – Marketingstrategien har igennem de senere år været baseret på digitale medier. Nu har vi introduceret Charles Gulves mobile produktkatalog til Iphone og Android, oplyser dir. Christian Strøm, Charles Gulve Engros AS. Det mobile katalog viser emner, som er aktuelle for kunderne til møder, ude på byggepladserne eller, når de bare skal regne en hurtig pris og derfor har brug for et konstant opdateret produktkatalog.
- Vi vægter aktualitet, tilgængelighed og kontant, pålidelig viden, som er efterspurgt af vores kunder og, som samtidig gør vores medarbejdere til endnu mere professionelle partnere, tilføjer Chr. Strøm.
På Stockholm Furniture Fair stillede vinylvæveren Bolon op med et stærkt hold for at illustrere den samme pointe: Hvis vi i rollen som producent stiller de stærkeste værktøjer til rådighed for dig som kunde, så fører det frem til det optimale resultat for begge parter.
Det skinnede igennem, da Bolon – ledet af søstrene Annika og Marie Eklund – præsentere sit ‘Inspiration Tool’, et let tilgængeligt og anvendeligt designprogram på Bolons hjemmeside. Programmet anvendes specielt til Bolons nyeste kollektion, Create.
- Create udnytter den mest avancerede produktionsteknik i et nyt 3-dimensionelt mønster, der begynder at udviske grænserne for, hvad man egentlig kan med tekstile belægninger, lød det fra Marie Eklund, da Create blev præsenteret på Stockholm Furniture Fair fra den stand, som ingen ringere end den parisiske stjernearkitekt Jean Nouvel havde designet for Bolon.
Den svenske producent af vævede vinyltæpper har oplevet stor succes på det seneste, fordi Bolon gennem en intensiv research har udviklet en metode til at væve ekstruderede, phtalatfrie vinylfibre. Resultatet er både banevarer og fliser, der har tekstilets lethed og blødhed, men styrken fra polyvinylchlorid.
Det er en banalitet og ofte gentaget, men det gør den ikke mindre sand: Vejen til stjernerne går gennem viden.