Denne vej ud af siloen

Vejen til innovation, vækst og bedre resultater på bundlinjen handler ikke bare om flere opgaver; det betyder mere, hvordan vi løser dem, viser erfaringer


Silotænkning!

Det er et kurant ord for noget, der også er kendt som tunnelsyn. Ingen af delene er ment flatterende!

- Derfor skal vi også prøve at komme ud af siloen i de mønstre, vi bruger til at samarbejde efter, lyder parolen fra direktør og partner i rådgivervirksomheden Inteam, Mikael Munk. Inteam, hvis kompetence er at udvikle virksomhedskultur, strategi og ledelse, har blandt sine aktuelle kunder også haft byggevirksomheder som AI Gulve i Risskov; erfaringerne synes gode.

Hvad betyder det?

- At medarbejderne indbyrdes har fået en bedre indsigt i hinandens historie og de motiver de individuelt handler ud fra; de er blevet bedre til at betjene den automatik, der får os til at handle med afsæt i os selv uden at tænke på konsekvenserne for andre.

Kan du konkretisere?

- I en travl virksomhed indeholder hverdagen i sig selv så mange udfordringer for den enkelte i den niche af virksomheden, hvor man nu befinder sig, og når det hele kører, passer enhver sit. Der udvises ikke hverken tvivl eller følsomhed; maskinen kører. I det scenarie er der kun ringe udveksling mellem medarbejderne og den, der finder sted, er faglig. Det ændrer vi ved selv at anføre processen. Vi præsenterer os i et åbent forum som hele mennesker med den historie, vi nu engang har med os. Vi sænker paraderne og inspirerer dermed medarbejderne til at gøre det samme.

Hvad skal det gøre godt for?

- At vi ser vore kolleger og partnere gennem en anden optik, at vi forstår deres bevæggrunde for at handle, som de gør, og at vi aflæser dem som hele mennesker i stedet for kun at forholde os til isolerede handlinger.

Og målet?

- Walk the talk: At vi mener samarbejde, når vi siger samarbejde; og ikke bare samarbejde internt, men også det samarbejde, der er rettet ud af organisationen sammen med vore partnere på byggepladsen og i sidste ende det samarbejde, der skal levere de bedste resultater til kunderne.

Hvordan får kunderne gavn af det?

- Når vi bliver bedre til at forstå hinanden internt, følger den samme evne med, når vi er i dialog med kunderne. Vi bliver bedre til at forstå deres afsæt, de vilkår, der ligger bag deres ønsker og krav, vi bliver bedre til at aflæse dem og dermed også til at leve op til deres forventninger.

Er der en forbedret bundlinje i det her?

- Det mener vi, der er. Hvis kommunikationen forbedres på de interne linjer, højner det ikke bare innovationen og væksten i den enkelte virksomhed, men det vil brede sig som ringe i vandet i hele byggesektoren.

Hvor lang tid tager det, før kuren virker?

- I en virksomhed, der gennemgår et kursusforløb i kommunikationsforståelse, feedback kultur, kundefokus og personlig handlingsplan, vil man kunne se resultater meget hurtigt, vurderer Mikael Munk.