39-årige Ronnie Alsted Poulsen blev færdigudlært bager i 2012, men flere ting gjorde, at han i 2018 besluttede sig for at prøve noget nyt. Gulvbranchen sætter endnu engang fokus på de mange spændende opgaver, som gulvfaget byder på, når facebook-kampagnen ”Bliv Gulvlægger” relanceres til januar
I Valby går Ronnie på 39 år rundt og spartler op i en gammel bygning, der er ved at blive lavet om til friplejehjem. En hverdag meget anderledes end den, han havde for få år siden. Ronnie er nemlig udlært bager, men under jobsøgningen besluttede han sig for at prøve noget nyt. Han ville prøve at blive gulvsliber. Men det, der skulle have været et kursus i Viborg endte med at blive en noget længere uddannelse, da han hørte, at der manglede gulvlæggere. Efterfølgende blev en to-ugers erhvervspraktik hos Charles Christensen A/S til en læreplads, og Ronnie er glad for at få brugt sine hænder som gulvlægger:
– Som gulvlægger sætter du det sidste præg på rummet, synes jeg i hvert fald. Og så kommer du mange sjove steder hen, siger Ronnie Alsted Poulsen.
Samtidig følger der også et stort ansvar med som lærling, fordi han hurtigt er kommet ud på egen hånd med opgaver i hele hovedstadsområdet:
– Jeg begynder jo allerede at få små opgaver selv, som jeg kører ud til. Den ene dag kan jeg være i Valby, den anden dag kan jeg være i København Ø, og den næste dag kan jeg være helt oppe i Hillerød. Så det er også fedt.
Ronnie blev gulvlægger, fordi det var spændende, og det er vigtigt, at flere tænker det i fremtiden, for der kommer til at mangle gulvlæggere. Hos Charles Christensen, hvor Ronnie er i lære, kan de godt mærke manglen, og det er blandt andet derfor, at de også gør noget for at finde lærlinge:
– Vi vil jo gerne bibeholde faget, og det er derfor vi tager lærlinge. Gulvlæggere er jo lidt en uddøende race, og derfor vil vi gerne være med til at uddanne flere unge mennesker til faget, siger John Nielsen, produktions-koordinator hos Charles Christensen.
Derfor er de også glade for samarbejder, som kan tiltrække flere til gulvlæggerfaget og glæder sig over, at Gulvbranchen endnu engang kører en kampagne for at finde endnu flere lærlinge:
– Det er et godt tiltag. Det er godt, at der bliver gjort noget for at tiltrække flere, for det er svært af få fat i nok lærlinge, og det er jo et problem, vi har haft i flere år.
At blive gulvlægger giver mange muligheder, og det vil Gulvbranchen sætte fokus på, når facebook-kampagnen ”Bliv gulvlægger” kører til januar.
Fakta om ”Bliv Gulvlægger”
Fra januar 2019 sætter Gulvbranchen fokus på gulvlæggerfaget med relanceringen af facebook-kampagnen ”Bliv Gulvlægger”, som vi tidligere har kørt i samarbejde med Next. Kampagnens formål er at vise unge, hvad gulvlæggerfaget kan og forhåbentlig tiltrække flere lærlinge til branchen. Sidste år løb kampagnen med succes på hele Sjælland. Til næste år kommer kampagnen med en ny kampagnefilm ud som et landsdækkende tiltag for at sætte fokus på, at flere skal få øjnene op for de mange fede opgaver, en gulvlægger arbejder med.
Foto: Ronnie Alsted Poulsen byttede bagerfaget ud med gulvlæggerfaget og er nu i gang med første år som lærling hos Charles Christensen A/S.