Den 11. november i 2012 lukkede Deutsche Messe sin premiereudgave af Domotex Middle East. Gulvmessen, der var flyttet til det centralt beliggende Istanbul fra den halvdøde vækstmotor i Dubai, mønstrede 224 udstillere fra 29 nationer.
Ingen af dem var danske.
Halvanden måned forinden udspillede en lignende scene sig i Crocus Expo i Moskva. Domotex Russia lukkede i slutningen af september, mens udstillere fra 25 lande pakkede standene sammen.
Der stod ikke Danmark bag nogen af de 159 udstillernavne. Fra Tyskland, Holland og Belgien var de der, men de skandinaviske nationer havde alle valgt at blive væk.
- Og det er ikke et retvisende billede af, hvad vores del af verden kan præstere, protesterer Deutsche Messes ansvarlige for eksportsalget, Hendrik Engelking. Den tyske messearrangør er så overbevist om potentialet på de nye markeder og forpligtelsen til at være der, at der gennem eksportselskabet Hannover Fairs International til stadighed arbejdes med ny ekspansion. I 12 år har arrangøren været i Shanghai, mens udgaverne i Rusland og Mellemøsten er af ny dato.
- Markederne, som disse messer adresserer, er enorme, og de er åbne for ikke mindst vesteuropæiske kompetencer, hævder Deutsche Messes projektchef Martin Folkerts.
Men det tætteste, Danmark kom på Rusland i denne messeudgave, var stand A35 i Hal 2. Her stod den russiske agent for trægulve, City Forest med bl.a. Wood Care Denmarks plejeprodukter på hylderne.
Europæisk produktchef for Wood Care Denmark Bo Mogensen: – Markedet størrelse og kvalitet er der ingen tvivl om, men at få adgang til det og derefter at forstå, hvordan det fungerer, er en helt anden sag. At være til stede på en enkelt messe er i hvert fald slet ikke nok.
De danske gulvvirksomheders tøven overfor eksportens udfordringer belyses af en virksomhed, som historisk har gjort sine første erfaringer på flere regionale eksportmarkeder, Miko med hjemmebase i Hammel. I samarbejde med internationale spillere som HTH, BoConcept og LEGO har Miko leveret og installeret løsninger til ikke blot Skandinavien, men Rusland og i USA. Der er tale om komplette løsninger, dvs. produkter inklusive levering og montage!
Miko har skabt et fornuftigt resultat ud af opgaverne, bl.a. ved at anvende en kombination af danske byggeledere med lokalt funderede ‘arme og ben’.
- Men eksporten af gulvbranchens kompetencer er ekstremt udfordret af det høje lønniveau herhjemme, siger direktør Christian Christensen, Miko A/S, som kalder eksporten af dansk arbejdskraft til timelønninger på knap 200 kr. plus socialomkostninger for ‘en naiv forestilling’.
- Hvorfor mon ikoner som Møbelproducenten Fritz Hansen og Tulip Danish Crown slagterierne flytter udenlands, spørger Christian Christensen retorisk.
Det indtryk suppleres af bedre udsigter, når eksporten er produktorienteret. Herhjemme fremstilles hovedsageligt træbelægninger og tekstile gulve af en halv snes førende producenter. En opringning til dem giver et homogent indtryk: Eksportmarkederne er attraktive, et flertal er allerede aktive på mere end et enkelt af markederne; men en fortsat ekspansion via et messekoncept som Domotex vil være afhængig af en fælles indsats.
- En individuel stand har en omkostning af en dimension, som de færreste kan løfte alene på et helt nyt marked, hvor man møder erfaringsløs. Et fælles, nationalt fremstød, derimod, kunne godt være interessant, lyder det fra et flertal. Netop eksotiske markeder som Kina, Rusland og Mellemøsten har behov for en hjælpende, erfaren hånd og for koordinering, mener virksomhederne.
For erfaringerne fra Rusland er ikke til at tage fejl af: Succes her er betinget af lokal forankring med enten en samarbejdspartner eller eget salgsselskab med lokalt ansatte.
- Det sidste har kun de største; derfor er kunsten at finde en partner i form af en agent, som er fortrolig med de russiske myndigheder, deres procedurer og det, som af mange bliver kaldt for ‘bureaukrati’, observerer Svetlana Fedoseeva, Deutsche Messe i Moskva. Det sværeste er ikke at finde en agent, men at finde en, man kan stole på!
En række private og offentligt finansierede konsulenter byder sig til både her og der, ligesom Hannover Fairs siger, at deres konsulenter og projektledere står klar med hjælp. Messearrangøren har for egen regning tilbudt at planlægge, designe og opføre en dansk pavillon til de tre 2013 eksportudgaver af Domotex; en buket af private konsulentbureauer tilbyder hjælp med at finde døren til f.eks. Rusland eller Kina, og Eksportrådet under Udenrigsministeriet rækker hænderne frem med både råd og dåd.
Den holdning er Gulvbranchens chef Anders Hjorth Jensen rigtig glad for. Han stemmer i, når det drejer sig om at vurdere udfordringens sammensatte natur og respektindgydende størrelse, men maner også til at finde kampgejsten frem: – Bare fordi noget er vanskeligt, skal man ikke afvise det. På samme måde, som vi angribes af konkurrenter fra andre lande på vores hjemmemarked, især med fokus på prisen for arbejdet, så må vi tilsvarende se ud over grænserne og sælge det, som vi er gode til!
Dansk Byggeri offentliggjorde i 3. kvartal en glædelig ‘eksportprofil’, baseret på tal fra Danske Arkitektvirksomheder, Foreningen af Rådgivende Ingeniører og Dansk Byggeri. Her jubles der over det bedste resultat nogen sinde med en samlet 2011-eksport på 19,2 mia. kr., svarende til 42 pct. af den totale omsætning. Entreprenørerne tager æren for knap halvdelen.
- Det dokumenterer, at lønniveauet betyder mindre for eksporten, mener chef for Dansk Byggeris internationale afdeling Henriette Thuen.
Svaret på, hvorfor det er tilfældet, er dobbelt: Dels kan man eksportere kvalitet og specialkompetencer i nicher; her bærer lønomkostningen mindre vægt, fordi totalløsningen har en høj værdi. Dels foregår eksporten gennem et samarbejde med lokalt ansatte, mens tilsyn og ledelse bringes med fra Danmark.
- Endelig er der markeder, hvor der er en generel mangel på arbejdskraft – som Norge, tilføjer Henriette Thuen. Hun ser kun få begrænsninger for en dansk håndværksucces på eksportmarkederne: – Man skal ville det som branche og som enkeltstående virksomhed. Det kan anbefales at gøre de første tiltag i et fællesskab, f.eks. anført af Dansk Byggeri eller Gulvbranchen; og så er det den høje kvalitet, det fine håndværk, specialudgaver og ‘pakkede’ projekter, der efterspørges – f.eks. sundhedsgulve eller gulvkombinationer til skoler med ikke bare et flot håndværk og innovative materialer, men også akustiske kvaliteter.